maandag 27 mei 2013

Respect!


Iedere week staat er toch nog weer een bericht over geweld op of rond een voetbalveld in het nieuws.
Jammer, zeker als het om de jeugd gaat.

Niet lang geleden stond er in het nieuws dat ongeveer 20%, dat is 1 op de 5 jongeren een vorm van jeugdzorg krijgt!!
Met alle respect, toen ik nog op de lagere school zat kan ik me niet herinneren dat 6 kinderen uit mijn klas dat ontvingen. Meer zorg, meer incidenten lijkt het wel, natuurlijk kan ik dit verband zo niet leggen, maar toch....

Met name sport is iets wat zou moeten verbroederen, de integratie van verschillende culturen versnellen, en de jeugd sportief gedrag aanleren. Wat gaat hier dan mis?
Stille tochten en kaarsjes branden, daar ben ik inmiddels wel klaar mee. Een wedstrijd verliezen, hoe erg is dit? Een scheidsrechter of een grensrechter die een foutje maken. Maar ook op straat, in een café of in het verkeer maken we fouten ( menselijk toch? ) daarvoor hebben we de term "per ongeluk" bedacht , dus  "niet" met opzet!....

Heel bijzonder, met name in het verkeer merk ik precies hetzelfde gedrag, volwassenen die helemaal uit hun dak gaan als iemand per ongeluk even niet doorrijdt bij een groen stoplicht of een foutje maakt. Geloof me, diegene die het foutje maakt voelt zich ook verschrikkelijk lullig. Tenminste ik wel! Bizar.



Help me, wie heeft er echt een idee. Een generatie creëren die elkaar helpt, ondanks achtergrond, geloof, de voetbalclub waar je voor voetbalt of de de club waar je fan van bent.

We hangen toch allemaal dezelfde waarden aan, veiligheid vinden we belangrijk, gezondheid, plezier en fatsoen. Ongeacht achtergrond, cultuur, geloof, en afkomst. In de normen die we daar aan hangen zit blijkbaar het verschil. Maar, als in we in de basis dezelfde gemene deler hebben> waarden> moet er toch een manier zijn om een generatie dusdanig op te laten groeien, dat we straks een generatie hebben die elkaar respecteert op basis van de normen die we met elkaar aan deze waarden hangen.

En dat begint toch gewoon bij de ouders, de opvoeding! Kom op, soms zit het even tegen, nou en.

Geweld of het nu fysiek of verbaal is lost absoluut niets op!
Misschien heb ik wel gemakkelijk praten, maar echt begrijpen, ga ik het niet!

Respect verdien je door de juiste normen aan te hangen, en met name fatsoensnormen!
Anders is respect een loze kreet! En iedereen die iets met onze jeugd doet, sport, spel, onderwijs en wat nog meer, behoort deze normen uit te dragen en over te dragen.

Dus sportvereniging, school, buurtclub, hebben jullie de gewenste gedrags- en omgangsnormen zelf helder? Nee? Stem deze af. Heb je ze wel helder, dan geldt hetzelfde.
Visualiseer deze dan, draag ze uit en nog beter, LEEF ZE! Wees zelf de NORM!

Alleen de term respect daar haal je het niet mee! Weet welke normen gerespecteerd dienen te worden.
Dan pas krijgt het inhoud.
En dan begrijpt de volgende generatie dat jongens als Suarez niet op een voetbalveld thuis horen.



Onze sport en panna-kooien, een ideale omgeving voor integratie en verbroedering.




SKWshop, sterk in voetbaldoelen, pannakooien, dug outs, parkbanken en meer...

Groetjes van echt allesvoorbuiten!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten