woensdag 26 juni 2013

Mantelzorg...en SKW-oke!

Mantelzorg.

Af en toe volg ik de discussies in de politiek met betrekking tot het uitkleden van de zorg. En dan nog meer de discussies die gaan over het verzorgen van familieleden. Hier zijn namelijk een groot aantal voorstanders van.

Helaas voor een aantal mensen, hoe sociaal ik ook overkom ;-). Ik ben geen voorstander van het langdurig verzorgen van familieleden.

Een aantal praktische redenen zijn:

We leven in een land waar je inmiddels tweeverdiener moet zijn om goed mee te kunnen, dit is ook jarenlang gestimuleerd door onze overheid. "Alle vrouwen aan het werk-programma's". En dit dan combineren met zorg voor kinderen. Ook vrouwen met een uitkering en kleine kinderen daarvan vindt de overheid dat ze moeten werken.

Prima, wel zwaar, maar dit moet kunnen. Maar stel je voor dat daar nu de zorg voor een ouder of je ouders daarbij komt... Er zitten toch maar 24 uur in een dag.

En op mezelf projecterend, kan ik me heel goed voorstellen dat het psychisch erg zwaar is voor zowel het te verzorgende kind, als de verzorgende ouder om bijvoorbeeld je vader of moeder te helpen met douchen, of de toiletgang. Ik weet waar ik over praat, ik heb zelf een gehandicapte schoonzus en vaak genoeg diverse handelingen uitgevoerd wat dit betreft...jullie mogen dit rustig weten, ik vond dit erg zwaar!

Een aantal andere redenen zijn, mijn man stopt al redelijk, te lang, vindt hij zelf ook, erg veel tijd in zijn familie. Omstandigheden waren er ook, zijn moeder overleden na een ernstig ziekbed, vader afgeknapt en opgenomen geweest in een psychiatrisch ziekenhuis en zus is gehandicapt en heeft 2 x op de IC gelegen deze periode met toch wel ernstige dingen,  maar er komt een moment dat je dit weer LOS WILT laten!
En verder wilt met je eigen leven...

Misschien een verrassing voor velen, maar er zijn ook mensen die een minder sterke band met hun familie/ouders hebben en voor wie dit soort zaken best zwaar valt. Hoeveel is er vroeger in jou geïnvesteerd..dit speelt mee, toch?




Andere redenen zijn.....


Voorbeelden van 1 dag. 


"Erik", 
"Ja, pa".
Vader: "Ik ben het telefoonnummer van de kapper nodig, bel jij even naar...om dit te krijgen?".
Erik: "Heb je die niet?".
Vader: "Nee, die heeft de buurman". 
Erik:"Pa, de buurman is de hele week thuis geweest, en een uur geleden vertrokken, had je beter even eerder kunnen vragen toch". "Je hebt hem vanmorgen nog gezien, toch"???? (Hij weet dat de buurman nu 1 of 2 weken weg is.)

Vader: "Erik"? Erik: "Wat kan ik voor je doen, pa".
Vader: "Er moet maaltijdvoorziening geregeld worden voor je zus".
Erik: "Oke, ga ik regelen, wanneer moet dit gereed zijn"?
Pa: "Ik geef je zus wel even, die is aan de lijn". 

Erik tegen zus: "What's up"?
Zus: "Ik heb een wond en de dokter zegt dat ik eiwitrijk moet eten, dus ik ga naar de maaltijdvoorziening i.p.v. dat mijn pgb-hulp nog voor me kookt".
Erik:" Pffff, even normaal, gewoon vis, en melkproducten op het menu". 
Zij: "Oh, kibbeling en chocolademelk!" (Het is geen leugen mensen!)
"Nee, gewone zuivel-producten, zoals; melk, kaas, en yoghurt en daarnaast gewoon vis, nootjes, kip, dan is alles in orde".
"Oh, dat vind ik niet lekker"!
Zus, 48 jaar en volgens de wetenschap verstand genoeg om op dit vlak zelfstandig te kunnen functioneren.

10 miuten later: Tring, tring, ah.. de telefoon:
"Erik, met je zus, ik heb alles geregeld, ik heb Danoontjes gekocht.......!!??" pffff.

Pa: "Erik".
Erik: "Jaa, pa!" 
Vader: "Ik heb alles in de touse". Voor diegene die dit woord niet kennen: "Ik heb alles in de war". Gronings dialect.
Erik: "Ik kom eraan pa"!...
Erik: "Pa, dit hebben we uitbesteed, hier hoef je niets meer mee te doen".
Vader: "Oh,.....".

Erik: "Pa, de huishoudelijke hulp zegt dat er mieren zitten in huis, ik zal even een lokdoos voor je halen".
Pa: "Ja, er staat ook handzeep op het briefje".
Weg in de auto, zeep en lok-doosjes voor (tegen ;-)) het ongedierte halen. Weer terug...
Vader: "Erik".
Erik: "Ja pa" Vader: "Er moet ook nog een stift in huis zijn tegen de mieren, die lag altijd op de droger..." (Grrrr..).


Slechts een paar kleine voorbeelden uit het eigen leven. Om het laatste kun je dan nog wel een beetje lachen, wij tenminste, maar stel dit duurt 10 jaar!

Aardig blijven... alles wordt minder, ze worden aandacht-vragend en vergeetachtig.

Lieve mensen, dit soort zaken kan wel voor even, maar ik ben dus geen voorstander van het uitbesteden van de zorg aan familieleden. Nood breekt wet, maar laat dit alstublieft geen standaard worden.
Mensen hebben toch ook een keer weer recht op hun eigen leven?

Straks moet onze jonge generatie weer 10 kinderen baren, om een goede oudedagvoorziening te hebben. Dit kan toch niet! Krijgen we dat weer..te weinig scholen, geen huisvesting, niet genoeg banen en echt teveel mensen is ons landje...


Keurmerk?

Wilde dit toch even met jullie delen...., ik ga weer verder met SKWshop, zo blij dat de eerste helft van mijn nieuwe Eco-lijn parkmeubilair in de Shop zit.
Duurzaam, milieuvriendelijk en een aantal producten ook nog rolstoelvriendelijk.

Ieder restaurant wil naast het certificaat van de Smaakpolitie, toch ook het predicaat: milieubewust en rolstoelvriendelijk. Dat kan vanaf nu dus, we helpen hen graag op weg ;-). Gewoon even bellen of mailen.




Oh, ja, de nieuwe site: Pannaworld" gaat ook bijna de lucht in, supertrots... Maar toch nog even terugkomend op de lieve mensen,die voorstander zijn van de bijna volledige verzorging van familieleden door familie....ik heb echt nauwelijks tijd op dit moment om voor mezelf te zorgen.... Begrijpen jullie dit?


Hartelijk groeten van allesvoorbuiten,

Sterk in: voetbaldoelen, parkmeubilair, slagbomen, ballenvangers, pannavelden en meer...





Het SKW-keurmerk komt eraan ;-).....grapje hoor.....Maar eerlijk is eerlijk: Uw restaurant is: "SKW-oke", klinkt wel erg leuk, vind ik zelf...haha.











Geen opmerkingen:

Een reactie posten