zondag 23 juni 2013

Soms.......


"Karin van Dijk, SKWshop, een goedemorgen." Wat kan ik voor u betekenen?" Pfff, een goedemorgen zei ik toch! Heb ik een boze klant aan de lijn (en ook nog terecht!)..Soms... Het lijkt af en toe zo eenvoudig, ik spreek iets af met iemand. Ik geef de afspraak door en denk dan dat het allemaal goedkomt..en dan...dan blijkt dat "Ja" zeggen en "Ja" doen toch voor een aantal mensen iets heel anders is. "Ja" zeggen, is voor hen, misschien, of zelfs helemaal niet doen.



Bijzonder, want vaak gaat het om zaken waar geen druk op staat, die best een weekje later zouden kunnen. Ik ben dan diegene die de klant uit kan leggen dat er blijkbaar "iets" mis gegaan is. En dit voelt slecht...heel erg slecht bij mij.

Naar stap 2, mijn leverancier of uitvoerder bellen. "Met Karin, hallo". "Ik heb net een klant aan de telefoon die zijn of haar bestelde goederen niet heeft ontvangen".... Met droge ogen wordt me dan uitgelegd wat er misgegaan is, ik de klant weer bellen eb het verhaal kopiëren....

Op een of andere manier heerst er in Nederland een behoorlijke: "Een afspraak is vrijblijvend cultuur".
Ook bij mijn vroeger werkgevers was dit de norm. Ik als ondernemer denk dan maar 1 ding > hoeveel miljarden zouden we wel niet besparen als hier een kentering in kwam. Geen dubbel werk, geen onnodige telefoontjes en mails, enz.. En iedereen blij :-).

Het vervelendste vind ik dan ook nog dat de klant mij verteld dat 't íe iets niet gekregen heeft. Ipv dat de leverancier even belt of mailt. Als ik naar een afspraak ga, de tandarts o.i.d. en ik krijg een lekke band. Dan bel ik hem toch dat ik later of niet kom?

Natuurlijk is dit niet de standaard, er gaan ook veel zaken goed en de ene partner, leverancier is de andere niet, maar toch.

Afspraken maken en nakomen!
We zien ook dagelijks de voorbeelden voorbij komen in de politiek.

Maar als benoemd, de vraag die regelmatig bij me opkomt is: "Welke besparing zou het de belastingbetaler opleveren als de cultuur daadwerkelijk in heel Nederland zou zijn"? "Afspraak is afspraak" ipv "Een afspraak is geen afspraak" zou zijn in Nederland! En als we het dan niet redden, even elkaar tijdig informeren, een lekke band o.i.d. kan immers altijd voorkomen.

Natuurlijk heeft een ieder "de goede bedoelingen", maar het helpt als we even tijd nemen voordat we "ja" zeggen. Even nadenken over de consequenties en dan pas antwoorden. Toch?

Of hebben jullie hier nooit last van ;-)



Groeten van #allesvoorbuiten. Wij gaan verder met de voorbereidingen van onze nieuwe lijn parkmeubilair..

Sterk in fietsparkeren, voetbaldoelen, hockeydoelen, dug-outs, parkmeubilair en meer...



Onze nieuwe banner bij Soccerwave...leuk toch?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten